Language

IDENTUM lanserer ny visuell identitet og hjemmeside

I juni 2023 var det på tide for oss å fornye oss selv. Vi ønsket at varemerket vårt gjorde en bedre jobb med å representere hvem vi er og hva vi gjør. Det var også på tide med en oppgradering i den visuelle avdelingen, og hvorfor ikke lansere en ny hjemmeside i samme slengen? Her er fortellingen om vår nye visuelle identitet, vi håper du liker den!

Solid-high-five-between-two-coworkersForarbeidet

Vi har et ganske tydelig bilde av hvem vi er og hva vi står for, men vil våre kjære kunder og partnere være enig? Det var på tide å få dette på papiret og teste hypotesen vår.

Vi jobbet tett med "Brand and Design" teamet i Visma gruppen og startet prosessen med å samle inn informasjon som fanget essensen av hvem vi er, hva vi gjør og hva vi står for. En entusiastisk 'Art Director' gikk effektivt til verks og fylte kalenderen sin med møter for å lære å kjenne oss bedre. Kunder ble kontaktet, partnere logget inn i online møter for å dele sitt perspektiv, og mye informasjon ble samlet inn. Det var en utrolig artig del av reisen, og vi ble bedre kjent med oss selv langs veien. 

Noen av uttrykkene som gjorde seg til kjenne var:

  • Alltid der for oss (kunder og partnere) når vi trenger dem.
  • Gøy å jobbe med, men også veldig profesjonell og kompetent. 
  • Modige og oppriktige, alltid på jakt etter den beste løsningen på et problem. 
  • Gjør det umulige mulig. 
  • Stolt av våre norske røtter.  

Dette var ting vi sa om oss selv før vi startet på denne reisen, men vi visste ikke om det stemte med oppfatningen til menneskene vi jobber med. Det var kjekt å oppdage at det var tilfelle og vi kunne påbegynne arbeidet med å skape et varemerke som reflekterer dette. 

Den kreative fasen

Det var kjekt å gå igjennom alle tilbakemeldingene fra kunder, partnere og kollegaer. Nå var det på tide med den vanskelige delen, å kondensere denne informasjonen inn i et visuelt uttrykk som representerer varemerket vårt. Vi skapte også et tonalitetsdokument som skal reflektere personligheten og kompetansen vår i det vi skriver. Vi innså at vi elsker å forenkle det kompliserte, dele kunnskapen vår og gjøre det med et hint av humor og glimt i øyet. Når det kom til den nye logoen vår ønsket vi at den: 

  • Viser at vi jobber med identitets- og tilgangshåndtering (IAM) på tvers av mange systemer, applikasjoner og plattformer.
  • Visualiserer hva produktene våre er i stand til (vi automatiserer og integrerer, slik at du kan akselerere).
  • Oppnår dette på en smart og intelligent måte. Produktene og løsningene våre er tross alt veldig smarte... ;)
  • Bonus! Gir et hint om det Norske og nordiske.

Det var to viktige kilder til inspirasjon for vår nye logo:

  1. Japanske og Norske (grindbygg) teknikker for konstruksjon som fjernet behovet for spiker og lim.  
  2. De umulige formene og kunsten til den Nederlandske artisten M. C. Escher.

I Japansk byggeteknikk er det noe som kalles "Chidori joint" som fanget oppmerksomheten til designeren. Det er en teknikk som kobler sammen forskjellige deler og gjør det på en smidig måte, nysgjerrigheten vår ble vekket til liv...

Chidori jointPå bildet under kan du se noen eksempler på umulige former. Når vi fortsatte å grave etter inspirasjon så vi noe som virket kjent. Muligens kunne vi kombinere de to konseptene på et vis?  

Impossible shapes

En av de umulige formene vi fikk øye på så nesten helt lik ut som en Chidori joint. Vi likte smidigheten i hvordan de ulike delene kom sammen, og at det ga et hint om at vi er i stand til å gjøre det umulige mulig. På toppen av det hele ser formen ut som et snøfnugg! Vi var ganske sikker på at vi var på rett spor.

Er du klar for å se en animasjon av den nye logoen vår? 

*Trommevirvel*

Identum-logo_negative

Tadaaaa! Den ser ganske bra ut, ikke sant? Vi skjønner at ingen bryr seg like mye om den nye logoen vår som vi gjør, men vi kan definitivt si at vi er stolte av resultatet. Den fanger hvem vi er og hva vi gjør, samt fanger det på en smart måte. Vi kommer nok til å holde oss til den nye stilen vår en god stund fremover. 

Lanseringsfasen

Det var på tide å takke kundene, partnerne, de som var involvert i prosjektet og det fantastiske Identum teamet vårt. De gode resultatene vi klarte å oppnå med dette prosjektet er takket være den entusiastiske deltagelsen fra alle som bidro.  Når den nye identiteten hadde blitt presentert internt sendte vi en e-post til kunder og partnere. Den nye "looken" vår var på vei ut i den store verden, nå var neste punkt på agendaen utvikling av den nye hjemmesiden vår!

TUSEN TAKK fra alle oss på Identum til alle dere som bidro med blod, svette og tårer for å gjøre dette prosjektet vellykket. 

You rock! 😎  🎸 🤘

Related blog posts