IAM og automasjon - Hvor på modenhetskurven er bedriften din?
Det er få bedrifter og organisasjoner som ikke ser fordelene med automasjon. Det skaper trygghet og sørger for at repeterende oppgaver blir håndtert med større pålitelighet og forutsigbarhet. På et overgripende nivå bidrar automasjon til at bedrifter blir langt mer robust, samtidig som dyrebare menneskelige ressurser blir frigjort. En høy grad av automasjon er naturlig for de fleste bedrifter å streve etter, spesielt når det kommer til håndtering av identiteter, tilganger og rettigheter.
Men hvordan ser denne reisen ut i praksis? Og hvor befinner din bedrift seg på modenhetskurven? Denne artikkelen vil gi deg et godt rammeverk for å evaluere hvor dere står i dag, og hvordan veien videre kan se ut.
De ulike modenhetstrinnene for IAM og automatisering
Alle bedrifter og organisasjoner jobber med identitets- og tilgangsstyring på en eller annen måte. Selv om det ikke finnes definerte prosesser eller sofistikerte skybaserte automasjonsløsninger på plass, vil identiteten til dine ansatte være navet i tilgangene og rettighetene som tildeles. Alt fra persondata som lagres i lønns- og HR-systemene dine, til brukerkontogenerering for digitale verktøy og arbeidsflater. Selv fysisk tilgang til kontorer eller lokaler må kobles til den ansattes identitet, og avhengig av rolle(r) og ansvarsområder må dine ansatte ha rett tilgang, til rett ressurs, i rett tid.
Identitets- og tilgangsstyring (IAM) i samspill med automasjon er kritiske komponenter for IT-sikkerheten og effektiviteten i organisasjonen din. Modenhetsgraden innenfor disse områdene varierer likevel betraktelig fra bedrift til bedrift, fra grunnleggende manuelle prosesser til avanserte automatiserte og integrerte systemer. Denne artikkelen vil gi deg en oversikt over de forskjellige modenhetsstadiene en bedrift kan befinne seg i når det kommer til IAM og automasjon:
- Grunnleggende (Manuelle prosesser)
- Repeterbar (Standardiserte prosesser)
- Definert (Automasjon)
- Ledende (Avansert automasjon kombinert med selvbetjening)
- Optimalisert (Integrasjon og innovasjon)
1. Grunnleggende (Manuelle Prosesser)
Grunnleggende kan anses som det stadiet hvor oppgaver koblet til identitets- og tilgangsstyring håndteres manuelt. Prosessene rundt dette kan være helt eller delvis dokumentert, men arbeidet gjennomføres av en eller flere ansatte, helt uten et dedikert IAM-system eller annen automatikk for provisjonering. Dette er det mest grunnleggende nivået av identitets- og tilgangshåndtering, hvor de fleste små bedrifter vil kjenne seg igjen.
Det er sjeldent at det vil lønne seg å investere i IAM-relatert kompetanse for en ung eller liten bedrift, men selv i det grunnleggende segmentet vil elementer av IAM være tilgjengelig. Det kan for eksempel dreie seg om innebygget automasjon som man "får med på kjøpet" fra skybaserte programvareløsninger. Hvor ansatte kan tilbakestille passordet sitt for å få tilgang til Microsoft Office 365 eller Google Workspace.
Denne graden av modenhet defineres av:
Enkle Prosesser
Bedrifter i dette stadiet har ofte grunnleggende IAM-funksjoner på plass, som manuell brukerregistrering og administrasjon av passord. Prosessene er sjeldent godt dokumentert og er dermed sårbare for feil.
Lite Automasjon
Prosessene krever betydelig manuell håndtering, med lite til ingen automasjon.
Sikkerhetsrisikoer
Menneskelige feil grunnet manuelle operasjoner forekommer, noe som fører til økt sikkerhetsrisiko for bedriften. Et vanlig eksempel er at ansatte beholder tilganger og rettigheter lenge etter at arbeidsforholdet er avsluttet.
Sporbarhet
Begrenset til ingen sporbarhet eller logging av tilgang og brukeraktiviteter.
2. Repeterbar (Standardiserte Prosesser)
I denne fasen har bedriften fått opp øynene for at en høyere grad av automasjon er hensiktsmessig. Det kan være behovet tvinger seg fram på grunn av en økning i antall ansatte, større grad av kompleksitet når det kommer til arbeidssituasjon (kontor, hybrid, remote) eller et større antall digitale verktøy som er i bruk.
Uansett anledning vil bedrifter i denne fasen begynne å forstå behovet for en høyere automasjonsgrad, men arbeidet med automasjon har en prosjektorientert natur og tar for seg behov ettersom de oppstår.
I dette stadiet ser man ofte:
Policyer og Prosedyrer
Det er etablert grunnleggende policyer og prosedyrer for IAM, men de er kanskje ikke fullt implementert eller automatisert.
Noe Automasjon
Noen elementer av IAM, som oppretting av kontoer, er (semi)automatisert, men krever fortsatt betydelig manuell innsats.
Forbedret Kontroll
Bedre kontroll med noen nivåer av logging og rapportering, men tilnærmingen er fortsatt reaktiv mer enn proaktiv.
3. Definert (Automasjon)
I denne fasen har bedriften investert i en skybasert IAM-løsning som for eksempel eADM. Bedriftens mest ressurskrevende prosesser blir automatisert først, for å oppnå gevinstrealisering så fort som mulig. Den viktige "grunnmuren" blir bygget i denne fasen, noe som gjør det mulig å oppnå mer ekstensiv automasjon og innovasjon på sikt.
Bedrifter i denne fasen vil etterhvert se store forbedringer i effektivitet, samtidig som de blir bedre rustet for videre ekspansjon og vekst. Arbeidet med automasjon har en proaktiv natur og bedriften jobber systematisk og strategisk med IAM og automasjon.
Integrert IAM-løsning
Innføring av integrerte IAM-løsninger som støtter automasjon for en rekke oppgaver knyttet til brukeridentitet og tilgangsstyring har blitt gjort og er under videreutvikling.
Automatiserte Arbeidsflyter
Automatiserte arbeidsflyter for brukerlivssyklus, tilgangsanmodninger, godkjenninger-, og rettighetsrevisjoner.
Proaktiv Sikkerhet
Systematisk tilnærming til sikkerhetsrisikoer med proaktiv monitorering og respons.
4. Ledende (Avansert Automasjon og Integrering)
Selvbetjening og delegasjon er viktige nøkkelord for bedrifter som har denne graden av modenhet. Effektiv delegering og kontroll sørger for at bekvemmelighet og sikkerhet er i balanse. Integrasjoner med bedriftens systemer gjør at rett person, har rett tilgang, til rett tid - samtidig som man har langt bedre kontroll på identitetene og tilgangene som blir gitt.
Selvbetjening og delegasjon gjør at bedriften kan operere under optimale forutsetninger for å kunne oppnå høy effektivitet. Avdelingsledere vil ha mandat til å kunne gjennomføre endringer når unntak kreves, samtidig som IAM-løsningen gjør det enkelt å gjennomføre slike endringer innenfor rammene som bedriften har definert. Systemet er i balanse mellom stor grad av automasjon og fokus på selvbetjening der automatikk er utilstrekkelig.
Et eksempel på dette er når en avdelingsleder innen helse og omsorg kan gi den ansatte tilganger til fagsystemer som er i bruk innen helse og omsorg, men det vil f.eks ikke være mulig for hen å gi tilganger til fagsystemer som omfatter økonomi og finans.
Oversikt og kontroll
Organisasjonen har kontroll på hvem som har tilgang til hva og hvordan tilgangen ble gitt. Etterlevelse av kravene i NIS2 (se NIS2-direktivet: Europas svar på økende cybertrusler) er nå enklere. Datagrunnlaget for å kunne gjennomføre tilgangsrevisjoner er samlet på ett sted, det samme er muligetene for å overvåke aktivitet og ta raske grep når noe skjer.
Selvbetjening og Delegasjon
Tilrettelegger for omfattende selvbetjeningsmuligheter for sluttbrukere for å håndtere egne tilganger og passord. Delegerer ansvaret for identitets- og tilgangsstyring ut i organisasjonen, slik at f.eks avdelingsledere selv kan gjøre endringer innenfor gitte rammer.
Integrering med Bedriftssystemer
Tett integrering med bedriftens systemer for en sømløs og sikker tilgangsstyring på tvers av hele organisasjonen.
5. Optimalisert (Integrasjon og Innovasjon)
Bedrifter og organisasjoner i denne kategorien viser flere nøkkelegenskaper i deres oppførsel og tilnærming til IT-sikkerhet, arbeidsflyter og forretningsprosesser. Videreutvikling i dette stadiet fokuserer på kontinuerlig innovasjon, proaktiv risikostyring, og tett integrasjon med forretningsmål. Her er noen detaljer om hvordan disse bedriftene opptrer og hva som kan forventes av deres IAM og automasjon:
Innovativ tilnærming til IAM
Organisasjoner som har oppnådd denne modenhetsgraden søker etter innovasjon og forbedringer av IAM-løsninger gjennom bruk av ny teknologi. Det kan eksempelvis være blockchain for digital identitet, Zero Trust-arkitekturer, og kunstig intelligens for dynamisk risikovurdering.
Avansert IAM med KI/ML
Benytter avanserte teknologier som Kunstig Intelligens (KI) og maskinlæring (ML) for å forbedre brukeradferdsanalyser og trusseldeteksjon.
Fullstendig Integrert i Bedriften
IAM er ikke lenger bare en IT-funksjon, men en integrert del av forretningsstrategien, støttende til nye forretningsmodeller og initiativer som digital transformasjon og skalerbar vekst.
Omfattende bruk av automatisering
Gjennomgående automatisering av IAM-oppgaver, inkludert avanserte selvbetjeningsportaler for brukere for tilgangsstyring, dynamiske tilgangspolicyer basert på kontekst og atferd, og integrerte responsstrategier for sikkerhetstrusler.
Videre fremdrift og innovasjon
Reisen mot en bransjeledende IAM og automasjonsstruktur er utfordrende, men gir uante muligheter når man når dette stadiet. Når man først innser potensialet med en robust og tilpasset IAM-løsning, er det ofte kostnadsreduksjon, høyere grad av automasjon og forbedret IT-sikkerhet som er motiverende faktorer. Etterhvert som man oppnår en høyere modenhetsgrad i organisasjonen vil det dukke opp innovative bruksområder, som først blir mulig når man har en dypere forståelse og robust arkitektur som grunnmur.
Det som i starten er naturlige fokusområder vil gi rask gevinstrealisering, frigjøre interne ressurser som resultat av automasjon og skifte fokuset fra repetitive oppgaver til et mer langsiktig og strategisk perspektiv. Det er først når man kommer til dette stadiet at man er i posisjon til å skape virkelig store konkurransefordeler.
Når man kommer dit at videre fremdrift og innovasjon står i fokus, har spørsmål som "Hvordan sørger vi for at våre ansatte automatisk får rett tilgang, til rett verktøy, i rett tid?" for lengst måtte vike for problemstillinger som "Hvilke muligheter åpner vi opp for med bruk av maskinlæring og Kunstig Intelligens i vårt identitetsøkosystem?".
Teknologi er ofte en nødvendig støttespiller for høyere grad av modenhet når det kommer til IAM og automasjon, men det er viktig å huske at det er mennesker som utvikler graden av modenhet i organisasjonen din. Det er derfor viktig å huske på at det ikke nødvendigvis er den nyeste teknologien som vil føre dere nærmere målet, men rett kombinasjon av mennesker, prosesser og teknologi.
For hver modenhetsgrad er det viktig for en bedrift å vurdere både de tekniske og organisatoriske aspektene av IAM og automasjon. Velge riktige teknologier og strategier som støtter bedriftens sikkerhetskrav og forretningsmål, samtidig som man beveger seg mot økt automasjon og integrasjon, er nøkkelen til suksess.
Er det på tide å ta neste steg langs modenhetskurven?
Ta kontakt for å kartlegge hva eADM er i stand til å gjøre for din bedrift. Vår skybaserte IAM-løsning, eADM, har en kraftig automasjonsmotor som kan løfte bedriften din til nøye høyder.
Seneste artikler

Hvorfor velge eADM over Microsoft Identity Manager? En enkel guide til din overgang
Når vi snakker om teknologi, er det viktig å henge med i svingene. For mange bedrifter har Microsoft Identity Manager...

NIS2-direktivet: Europas svar på økende cybertrusler
I takt med at digitale trusler blir stadig mer sofistikerte, har Europa tatt et betydelig grep for å styrke sitt...

IAM og automasjon - Hvor på modenhetskurven er bedriften din?
Det er få bedrifter og organisasjoner som ikke ser fordelene med automasjon. Det skaper trygghet og sørger for at...