Slik forbedrer du IT-sikkerheten til bedriften din med IAM
Introduksjon
I dagens digitale landskap hvor truslene mot IT-sikkerheten blir stadig mer sofistikerte, må bedrifter og organisasjoner benytte seg av robuste løsninger for å beskytte dataen sin. En kritisk del av dette arbeidet er å sørge for full kontroll over hvilke brukerkontoer som er i bruk og hvilke systemer og applikasjoner de forskjellige rollene i bedriften har tilgang til.
En skybasert løsning for identitets- og tilgangshåndtering (Identity and Access Management - IAM) er en god måte å styrke IT-sikkerheten til bedriften din på. Samtidig sørger du for at kollegaene dine får den tilgangen de trenger, når de trenger den. Moderne IAM løsninger kan også brukes til å automatisere oppgaver som vil spare dere for tid og unødvendige utgifter. I denne artikkelen kommer vi til å utforske hvordan IAM løsninger gjør akkurat dette, samt hvilke andre fordeler du får med på kjøpet.
1. Sentralisert bruker- og identitetshåndtering
En IAM løsning gir bedriften din én sentral plass hvor brukerkontoer og tilgang blir tildelt på tvers av de forskjellige systemene og applikasjonene som blir brukt. Det er vanlig å benytte seg av for eksempel HR-systemet til bedriften som "master" hvor endringene gjøres, deretter tar IAM løsningen over og sørger for at tilgang og rettigheter deles ut basert på hvilken rolle eller tittel brukeren har i HR-systemet.
Gjennom å implementere en IAM løsning kan bedrifter og organisasjoner skape et sentral nav hvor identiteter og tilganger lagres. Dette vil i sin tur lede til en konsekvent, effektiv og sikker tilgangshåndtering, hvor brukerne får rett tilgangsnivå til verktøyene og systemene de trenger - i rett tid.
Når brukerhåndteringen sentraliseres i en skybasert løsning blir det også lettere å håndheve sterke autentiseringsmekanismer, rutiner for passord, og multifaktorsautentisering (MFA). Noe som vesentlig begrenser risikoen for uautorisert tilgang og identitets relaterte "innbrudd".
2. Fleksibel tilgangskontroll på detaljnivå
IAM løsninger gjør det mulig for bedrifter og organisasjoner å tildele tilgang ned på detaljnivå, ofte basert på prinsippet om laveste privilegium (principle of least privilege). Med hjelp av IAM kan administratorer definere hvilke tilgangsnivåer og applikasjoner som skal deles ut til medarbeiderne basert på hvilke rolle og ansvarsområder de har i selskapet. Denne muligheten for å detaljstyre tilgang sørger for at brukere bare har tilgang til de ressursene og den dataen som er nødvendig for å kunne gjøre jobben sin. Gjennom å trimme vekk unødvendig og overflødig tilgang kan bedrifter og organisasjoner redusere risikoen for uautorisert data eksponering og begrense omfanget av eventuelle trusler på innsiden av organisasjonen.
3. Forbedrede autentiserings mekanismer
IAM åpner opp for et bredt utbud av autentiserings mekanismer utover tradisjonelle brukernavn og passord kombinasjoner. Blandt annet multifaktor autentisering (MFA), biometrisk autentisering og adaptiv autentisering. Gjennom å inkorporere disse forbedrede autentiseringsmetodene kan bedrifter styrke IT-sikkerheten sin betraktelig. For eksempel vil MFA kunne legge til en ekstra barriere av sikkerhet gjennom å kreve at brukere setter opp SMS varsel ved innlogging eller bruker fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning. Tiltak som dette gjør det mye vanskeligere for angripere å få tilgang til brukerkontoer, selv om de får tak i passordet til en av dine ansatte.
4. Effektiv styring av tilgang og rettigheter
De mest effektive IAM løsningene gir mulighet til å automatisere utdeling av tilgang og rettigheter basert på hvilken rolle brukeren har i "master" systemet. Som tidligere nevnt blir ofte et HR system slik som Visma, Simployer eller Unit4 brukt som hovedkilde til pålitelig data, og parametre i HR-systemet setter i gang automasjonen i IAM løsningen basert på regelsett som har blitt definert på forhånd.
Tilgangsstyring ("provisioning" på engelsk) innebærer tildeling av tilgang og rettigheter til nye brukere, men også fjerning av tilgang når den ansatte forlater bedriften eller organisasjonen din. Det er vanlig å bygge regelsett som ligger til grunn for automasjonen på en måte som gjør at rolle eller tittel i HR-systemet styrer tilgangen. Dette gjør at når noen bytter rolle i organisasjonen vil rett nivå av tilgang og rettigheter oppdateres automatisk av IAM løsningen.
Automatiserte prosesser som styres av en IAM løsning vil derfor sørge for at verdifull arbeidstid ikke går tapt fordi man må vente på tilgang eller et høyere nivå av rettigheter, det vil bli håndtert umiddelbart og nøyaktig som regelsettet definerer, straks etter at HR-systemet har blitt oppdatert. Dette gjør også at risikoen for at dere betaler for "zombie kontoer" reduseres drastisk, og det vil ikke være forsinkelser når det kommer til å stenge ned kontoer og avslutte abonnement for mykvarelisenser når noen slutter. Forbedringene av effektivitet og besparinger er selvsagt veldig positivt, men for mange bedrifter er det sterkeste argumentet at IT-sikkerheten blir forsterket. Dette på grunn av at tidsvinduet hvor hackere kan angripe kontoer som ikke overvåkes av en bruker vil være redusert drastisk.
5. Revisjon, monitorering og etterlevelse (Auditing, Monitoring, and Compliance)
En god IAM løsninger forenkler revisjons- og monitorering-arbeidet, noe som gir organisasjonen mulighet til å måle og analysere brukernes aktivitet, etterspørre tilgang, og skape integrasjoner mellom systemene sine. I samspill danner disse funksjonalitetene fundamentet som gjør det mulig å oppdage mistenkelig oppførsel i digitale verktøy og fagsystemer, potensielle forsøk på hacking, eller brudd på selskapets policy. Ved å benytte seg av revisjons og monitoreringsverktøy som man ofte har i en sofistikert IAM løsning, kan bedrifter og organisasjoner raskt identifisere og agere på sikkerhetsbrudd og andre viktige hendelser. Det nivået av kontroll vil i sin tur gjøre at man kan etterleve lover og regler, standarder for sertifisering og bransjeledende praksis.
6. Sikker fjerntilgang (Remote Access)
På grunn av den kraftige økningen av hjemmekontor og skybaserte tjenester, har sikker tilgang fra andre steder enn kontoret blitt kritisk for de fleste bedrifter. IAM løsninger sørger for en sikker tilgangshåndtering for de som jobber fra andre steder, som for eksempel konsulenter, partnere, og ansatte som jobber hjemmefra. En IAM løsning sørger også for at bare autoriserte individer har tilgang til sensitiv data, relevante applikasjoner og andre digitale ressurser fra flere lokasjoner og enheter. Denne kapasiteten er spesielt viktig når det kommer til å forhindre uautoriserte forsøk på tilgang og beskytter mot angrep som retter seg mot desentraliserte tilgangspunkter (som for eksempel hjemmekontor).
Konklusjon
I en tid hvor truslene mot IT-sikkerheten øker kraftig, må bedrifter og organisasjoner jobbe proaktivt for å beskytte dataen sin. Identitets- og tilgangshåndtering (IAM) er en kritisk komponent i en IT-strategi som vil bidra til et sterkere forsvar gjennom å sentralisere oversikt og kontroll, forbedre autentiseringsmekanismene, automatisere arbeidet for tilgangsstyring, forenkle monitorering og revisjon, samt muliggjøre sikker fjerntilgang (remote access). Dersom man benytter seg av en moderne IAM løsning vil man ha et langt sterkere forsvar mot uønsket tilgang og data-lekkasjer.
Ta en informert avgjørelse
Last ned 2023 versjonen av vår 'IAM Buyer's Guide' og hjelp deg selv og organisasjonen din til å ta en bedre og mer informert avgjørelse når du velger IAM system.